EdtechR&D Education

Εκπαίδευση & Ψηφιακός Μετασχηματισμός

Ψηφιακός Μετασχηματισμός στον Όμιλο Εκπαίδευσης Αρνός

Η Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα ψηφιοποιείται με ταχύ ρυθμό. Όσο γοητευτική ή μη γοητευτική και αν φαίνεται η ψηφιακή τεχνολογία στον εκπαιδευτικό της εποχής μας, μετασχηματίζει τόσο γρήγορα τις εκπαιδευτικές πρακτικές, ώστε επιβάλλεται πλέον ως τετελεσμένη πραγματικότητα, αν όχι ως αδήριτη αναγκαιότητα. Ένας αυτόνομος, ογκώδης και διαρκώς αυξανόμενος τεχνολογικός κλάδος έχει ανατείλει ήδη από την αυγή του αιώνα μας, η Εκπαιδευτική Τεχνολογία. Ο Εκπαιδευτικός Οργανισμός «ΑΡΝΟΣ» – “ARNOS Online Education”, πρωτοπόρος στην παροχή πολυσχιδών εκπαιδευτικών ψηφιακών υπηρεσιών, με επιστημοσύνη και όραμα, έχει αποκτήσει ηγετική θέση στον ψηφιακό εγγραμματισμό διδασκόντων και διδασκομένων.

Στο ευρύτερο πλαίσιο αυτής της φιλόδοξης, καινοτόμου προσπάθειας, το blog φιλοξενεί έγκυρα δημοσιεύματα, φωτίζοντας κάποιες δυσπρόσιτες όψεις του ψηφιακού εγγραμματισμού και υπενθυμίζοντάς σας ότι εμείς, στον «ΑΡΝΟ», διαθέτουμε την απαραίτητη τεχνογνωσία και πείρα, αλλά και την ανάλογη βαθιά, ειλικρινή επιθυμία, ώστε να συμβάλουμε με όλες μας τις δυνάμεις και στον δικό σας ψηφιακό μετασχηματισμό.

Τη σειρά αυτών των δημοσιευμάτων εγκαινιάζει ένα ιδιαίτερα κατατοπιστικό άρθρο, δημοσιευμένο στην ιστοσελίδα του αμερικανικού κολοσσού ψηφιακής τεχνολογίας, εκπαιδευτικών εφαρμογών και επιχειρηματικών προγραμμάτων ViewSonic LIBRARY.

Χαρείτε το!

” Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στον τομέα της Εκπαίδευσης αναπτύσσεται ταχύτατα και είναι βέβαιο ότι θα αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη δυναμική. Τα πλεονεκτήματα από την αξιοποίηση της προόδου της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΕΤ) υποσκελίζουν σε σημαντικό βαθμό τα μειονεκτήματα· αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν προκλήσεις στον ορίζοντα. Με τη βοήθεια κάποιων από τις υποδείξεις μας για την εφαρμογή της θα είστε έτοιμοι να την αξιοποιήσετε. Συνεχίστε την ανάγνωση, ώστε να μάθετε περισσότερα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στην Εκπαίδευση, αλλά και για το πώς θα αποκομίσετε τα περισσότερα οφέλη από αυτήν, ή συμβουλευτείτε τη λύση της ViewSonic Education για την ενδυνάμωση της συνεργασίας στην τάξη (empowering ).

Μπορείτε να σκεφτείτε μία έστω πτυχή της ζωής που παραμένει ανεπηρέαστη από τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την τεχνολογία;

Υπάρχουν πάρα πολλές πιθανότητες η απάντηση να είναι «όχι»!

Αυτό αληθεύει κυρίως για τον τομέα της Εκπαίδευσης, στον οποίο συμβαίνουν διαρκώς ψηφιακοί μετασχηματισμοί ποικίλης διαβάθμισης. Από τους διαδραστικούς πίνακες μέχρι τους εμπρόσθιους προβολείς (front-facing projectors), ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην τομέα της Εκπαίδευσης έχει δημιουργήσει τον δικό του τεχνολογικό κλάδο, την Εκπαιδευτική Τεχνολογία (ΕΤ).

Δεδομένου ότι μεγάλο μέρος του ψηφιακού μετασχηματισμού στον τομέα της Εκπαίδευσης είναι σχετικά καινούργιο, πολλοί εξακολουθούν να αγνοούν την ύπαρξη της ΕΤ και τους τρόπους με τους οποίους έχει αλλάξει για πάντα το πρόσωπο της Εκπαίδευσης. Έχοντας αυτό κατά νου, ο παρών οδηγός έχει σκοπό να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να περιηγηθούν με επιτυχία στην ΕΤ και στο συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Τι είναι η ΕΤ και ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός;

Ως συντομογραφία της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, η ΕΤ αναφέρεται σε έναν τεχνολογικό κλάδο που χρησιμοποιείται για την ενίσχυση της μάθησης στις αίθουσες διδασκαλίας. Ο ορισμός αυτός ίσως φαίνεται υπερβολικά ευρύς, αλλά η ΕΤ είναι ακριβώς αυτό. Από τους ψηφιακούς πίνακες μέχρι τα διαδικτυακά συστήματα διαχείρισης προγραμμάτων σπουδών και τα εξειδικευμένα τάμπλετ, η ΕΤ καλύπτει ένα φάσμα προϊόντων και φιλοσοφιών που θέλουν να οδηγήσουν τις εκπαιδευτικές πρακτικές στον 21ο αιώνα.

Αναλογιστείτε τα δικά σας σχολικά χρόνια. Υπάρχουν πιθανότητες να ήταν όλα εκεί: οι πίνακες με την κιμωλία, οι προβολείς πάνω από τα κεφάλια, τα ογκώδη βιβλία. Αντίθετα, χάρη στον συνολικό ψηφιακό μετασχηματισμό του τομέα της Εκπαίδευσης, οι πίνακες με την κιμωλία έχουν αντικατασταθεί από τους ψηφιακούς πίνακες, οι προβολείς οροφής από διαδραστικές οθόνες παρουσιάσεων ενώπιον της τάξης, και τα ογκώδη βιβλία από ψηφιακές εκδόσεις που διαβάζονται με τάμπλετ. Αυτή η τεχνολογική αλλαγή διευκολύνεται στο σύνολό της από τις συγκεκριμένες συσκευές ΕΤ.

Τέσσερις Εξελίξεις στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό

Όπως συμβαίνει με κάθε μετασχηματισμό σε επίπεδο τομέα, είτε είναι κλαδικός είτε πολιτικός είτε ακαδημαϊκός, υπάρχουν διάφορες απόψεις. Ο καθένας έχει τη δική του, ενώ οι απόψεις συνήθως διίστανται ανάμεσα στο «καλό» και στο «κακό». Με αυτό κατά νου, σε ό,τι αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό στον τομέα της Εκπαίδευσης, όσοι είναι υπέρ υποδεικνύουν συνήθως την προοπτική της αύξησης του πειραματισμού, των πόρων, της αποδοτικότητας, καθώς και της διά βίου ανάπτυξης των δεξιοτήτων.

Πειραματισμός και Ανατροφοδότηση

Σε σχέση με τα κουίζ γρήγορης απάντησης (πολλαπλής επιλογής, σωστού-λάθους κ.λπ.) και με το περιεχόμενο των μαθημάτων επικαιροποίησης, υπάρχουν παράγοντες που κάνουν την ΕΤ να έχει πιο δυναμική παρουσία συγκριτικά με τους παραδοσιακούς τρόπους. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το γεγονός ότι η ΕΤ βρίσκεται πάντα σε διαδικτυακή σύνδεση, οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν ανά πάσα στιγμή τα κατάλληλα εργαλεία για απεριόριστο πειραματισμό και για ακαριαία σχεδόν ανατροφοδότηση. Θέλετε να δοκιμάσετε ένα νέο μαθησιακό εργαλείο; Κανένα πρόβλημα! Θέλετε να διασφαλίσετε ότι οι μαθητές σας κατανοούν τη νέα ύλη; Δώστε τους ένα κουίζ. Συνειδητοποιείτε ότι το διδακτικό υλικό σας είναι ξεπερασμένο; Επικαιροποιήστε το αδιάκοπα! Η πραγματικότητα είναι ότι, με δεδομένο τον ψηφιακό μετασχηματισμό στον τομέα της Εκπαίδευσης, μπορείτε να πειραματιστείτε οποτεδήποτε επιθυμείτε και να επενεργήσετε στα αποτελέσματα με οποιονδήποτε τρόπο θεωρείτε κατάλληλο.

Πληθώρα Πόρων

Σε ό,τι αφορά την ΕΤ, οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν να ανησυχούν ποτέ ξανά για τυχόν περιορισμό των πόρων! Αν σκεφτούμε ότι υπάρχει εγγενές λογισμικό για διαδραστικούς πίνακες με τη σύνδεσή του στο Διαδίκτυο, στην πράξη οι πόροι είναι άπειροι. Μπορούν να εκτείνονται από την ενσωμάτωση ηλεκτρονικών μέσων μέχρι τον ζωντανό σχολιασμό και την παιγνιοποίηση· και, ειλικρινά, οι μόνοι περιορισμοί αφορούν τη δημιουργικότητα του εκπαιδευτικού και τον τεχνολογικό εγγραμματισμό του.

Αυτοματισμός και Αποδοτικότητα

Σκοπός της εκπαίδευσης μπορεί να είναι η διανοητική ανάπτυξη των νέων (ίσως και των όχι και τόσο νέων), αλλά αυτή δεν είναι δυστυχώς η μόνη εστίασή της. Η αλήθεια είναι ότι η διδασκαλία βρίθει από ενοχλητικά πλην αναγκαία παράπλευρα καθήκοντα, τα οποία τελικά προξενούν περισπασμούς σε σχέση με τον εκάστοτε μαθησιακό στόχο. Σε αυτά τα καθήκοντα περιλαμβάνονται η βαθμολόγηση, η παρακολούθηση, η επικοινωνία με πολυάριθμους ανθρώπους και όλη η άλλη εκπαιδευτική υπεραπασχόληση.

Το ευτύχημα είναι ότι η ΕΤ και ο ψηφιακός μετασχηματισμός σπεύδουν σε βοήθεια! Έχοντας υπόψη την τάση που υπάρχει σε όλες περίπου τις τεχνολογικές αναβαθμίσεις σε επίπεδο κλάδου, αυτός ο μετασχηματισμός αποφέρει συχνά αύξηση του αυτοματισμού και της αποδοτικότητας. Η Εκπαίδευση δεν αποτελεί εξαίρεση. Πλέον, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αναθέτουν αυτούς τους διοικητικούς-διαχειριστικούς περισπασμούς στα νεοαποκτηθέντα εργαλεία ΕΤ. Ως αποτέλεσμα, όσοι χρησιμοποιούν κατάλληλα τις συσκευές ΕΤ ίσως διαπιστώσουν ότι οι καθημερινές διδασκαλικές εμπειρίες τους είναι πολύ πιο αποδοτικές.

Διά βίου Ανάπτυξη Δεξιοτήτων

Ανεξάρτητα από το πώς αισθάνεστε για την παρουσία της τεχνολογίας στον σύγχρονο κόσμο μας, αυτή ήλθε εδώ για να μείνει. Είτε ψάχνετε για δουλειά, είτε προσπαθείτε να επικοινωνήσετε με έναν φίλο στην άλλη άκρη κόσμου, η χρήση της τεχνολογίας έχει μετατραπεί σε διάστημα λίγων χρόνων από ιδιόρρυθμο χόμπι σε αναγκαιότητα. Εδώ είναι που η ΕΤ και ο ψηφιακός μετασχηματισμός του τομέα της Εκπαίδευσης διαδραματίζουν τον σημαντικότερο ρόλο. Η γνωριμία των μαθητευομένων, ιδίως των νεότερων, με αυτήν την τεχνολογία θα τους προσφέρει δεξιότητες σε ολόκληρη τη ζωή τους. Στην πράξη, οι εκδηλώσεις αυτών των δεξιοτήτων περιλαμβάνουν την καλλιέργεια ψηφιακού εγγραμματισμού και ικανοτήτων ψηφιακής παρουσίασης. Γι’ αυτόν τον λόγο, αν θεωρήσουμε τη χρήση της τεχνολογίας ένα διά βίου σχολείο, δεν υπάρχει καλύτερη χρονική περίοδος για την εκμάθησή της από εκείνη στην οποία ο νους εξακολουθεί να αναπτύσσεται.

Τρεις Προκλήσεις του Ψηφιακού Μετασχηματισμού

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του τομέα της Εκπαίδευσης κινδυνεύει από αρκετούς παράγοντες υπονόμευσης, που συνεπάγονται πολύ πραγματικούς προβληματισμούς. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται οι δυνατότητες περισπασμών μέσα στο μάθημα, η πιθανότητα άνισης πρόσβασης των μαθητών στην ΕΤ και η έλλειψη εποπτείας των ψηφιακών πόρων.

Οι Περισπασμοί Αφθονούν

Πολλοί ισχυρίζονται ότι η χρήση της τεχνολογίας –ιδίως των τάμπλετ ή άλλων τύπων οθονών– μπορεί να γίνει εθιστική και βλαπτική για τους μαθητές. Αν διαπιστώνετε ότι οι μαθητές σας κάνουν κατάχρηση της ΕΤ, ίσως είναι καιρός να επαναξιολογήσετε τον διδακτικό σχεδιασμό σας!

Αλλά η λύση μπορεί να σας εκπλήξει: ενσωματώστε περισσότερη «πλάκα» στη χρήση της ΕΤ! Αυτό ίσως να ακούγεται ως το αντίθετο από αυτό που χρειάζεστε, αλλά οι επιστημονικές μελέτες δείχνουν ότι οι μαθητές που διασκεδάζουν εμφανίζουν περισσότερες πιθανότητες ενεργού συμμετοχής στη μάθηση.

Άνιση πρόσβαση

Η ανισότητα, σε όλες τις ποικίλες εκφάνσεις της, είναι κοινός τόπος στις κοινωνίες μας. Επιπλέον, λαμβάνοντας υπ’ όψιν το κόστος που συνδέεται με τη σύγχρονη τεχνολογία, είναι πιθανό ότι δεν θα μπορούσε να το αναλάβει κάθε μαθητής. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, αν η ΕΤ και συνολικά ο ψηφιακός μετασχηματισμός θέλουν να επιτύχουν, οι αίθουσες διδασκαλίας πρέπει να παρέχουν στους μαθητές όλα τα απαραίτητα εργαλεία και υλικά με καθολικό τρόπο. Αντίστροφα, οι εκπαιδευτικοί δεν οφείλουν κατ’ ανάγκη να εφαρμόζουν την ΕΤ σε επίπεδο μεμονωμένου μαθητή· μπορούν να περιορίζονται σε εργαλεία που απευθύνονται σε όλη την τάξη.

Αξιοπιστία των Πηγών

Σε μια εποχή στην οποία οποιοσδήποτε μπορεί να δημοσιεύει οτιδήποτε και η αλήθεια έχει γίνει ζήτημα γνώμης, η αξιοπιστία των ψηφιακών πηγών μπορεί να περιγραφεί, στην καλύτερη περίπτωση, ως θαμπή. Χωρίς τον εγγραμματισμό που προέρχεται από την κατάλληλη εκπαίδευση και εμπειρία σε κάθε θέμα, η συναγωγή της αλήθειας ανάμεσα στις προκατειλημμένες πλάνες που περιέχονται στις ψηφιακές πηγές μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολη.

Εφαρμόζοντας μια Στρατηγική Ψηφιακού Μετασχηματισμού: Τέσσερα Σημεία προς Εξέταση

Ανεξάρτητα από το αν τον συμπαθείτε ή τον αντιπαθείτε, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης συμβαίνει. Άρα, είναι σημαντικό να έχετε ένα σχέδιο εφαρμογής έτοιμο για εκτέλεση. Αυτό ισχύει τόσο για τα διοικητικά στελέχη που θα πρέπει να σχεδιάσουν αυτόν τον μετασχηματισμό, όσο και για τους διδάσκοντες που οφείλουν να τον θέσουν σε εφαρμογή και να διδαχθούν τη χρήση των προϊόντων ΕΤ. Εστιάζοντας στη δεύτερη ομάδα, εκτιμούμε ότι ένας κατάλληλος στρατηγικός σχεδιασμός πρέπει να περιλαμβάνει τους προβληματισμούς και τα ενδιαφέροντα των ίδιων των μαθητών, το σχέδιο μαθήματος, που εξακολουθεί να είναι σημαντικό, τη συνέχιση της χρήσης μη ψηφιακών πόρων, καθώς και το λεγόμενο «εκπαιδευτικό τρίγωνο». Ξύπνησε το ενδιαφέρον σας; Ας ξεκινήσουμε!

Το Εκπαιδευτικό Τρίγωνο

Στη σύγχρονη εποχή η Εκπαίδευση διέπεται από τρεις θεμελιώδεις αρχές: διδασκαλία, μάθηση και τεχνολογία. Καθώς διαμορφώνουν από κοινού ένα «εκπαιδευτικό τρίγωνο», είναι σημαντικό καμία από αυτές τις αρχές να μην υποσκελίζει τις άλλες. Αυτό μπορεί να ισχύει για εκπαιδευτικούς που βλέπουν την τεχνολογία σαν την «εύκολη διέξοδο» σε κάποιες από τις δυσκολότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν ως διδάσκοντες. Κατά βάθος, το ιδανικό σενάριο βλέπει τις τρεις αρχές ενωμένες, σε συγχορδία, εφόσον η τεχνολογία προάγει τη διδασκαλία και καθιστά τη μαθησιακή διαδικασία αποδοτική και αποτελεσματική.

Γνωρίστε το Ακροατήριό σας

Η Εκπαίδευση ουδέποτε υπήρξε ένας θεσμός του τύπου «ένα μέγεθος για όλα τα σώματα». Κάτι που είναι λειτουργικό για έναν μαθητή σε μια τάξη σε μια δεδομένη χρονική στιγμή ίσως δεν λειτουργεί για άλλους μαθητές ή τάξεις σε άλλες στιγμές. Αυτό ισχύει σε διπλάσιο βαθμό για την εφαρμογή της ΕΤ στην αίθουσα διδασκαλίας. Παραδείγματος χάρη, ένα στοιχείο το οποίο λειτουργεί απίστευτα καλά για ένα μάθημα που βασίζεται σε μια διεξοδική διάλεξη μπορεί να μην είναι αρκετά αποδοτικό όταν πρόκειται για νεότερους μαθητές, οι οποίοι απαιτούν μια πιο γοητευτική διδακτική προσέγγιση.

Ο Σχεδιασμός του Μαθήματος δεν είναι Ξεπερασμένος

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του τομέα της Εκπαίδευσης, αν και είναι ενδεικτικός της σύγχρονης εποχής, δεν έχει εξαλείψει πλήρως τους παραδοσιακούς τρόπους. Το ουσιώδες στοιχείο εδώ είναι ότι ο σχεδιασμός του μαθήματος έχει παραμείνει τόσο σημαντικός, όσο ακριβώς ήταν και στις περασμένες δεκαετίες. Τα εντυπωσιακά εργαλεία της ΕΤ και τα οπτικά βοηθήματα δεν σημαίνουν τίποτε, αν συνοδεύουν ένα μάθημα ακατάλληλα σχεδιασμένο. Σε τελική ανάλυση, θυμηθείτε ότι αυτά τα εργαλεία στοχεύουν στη βελτίωση του μαθήματός σας, όχι στην αντικατάστασή του.

Η Χρήση Αντικειμένων

Μην ξεχνάτε –απλώς και μόνο επειδή η χρήση των ολοκαίνουργιων εργαλείων της ΕΤ είναι συναρπαστική– ότι οι παλιοί μαθησιακοί πόροι είναι ακόμη παρόντες, δοκιμασμένοι και αληθινοί. Για παράδειγμα, το χαρτί, το ψαλίδι και η κόλλα μπορεί να μην αποτελούν την κορωνίδα της υψηλής τεχνολογίας, αλλά υπάρχει πάντοτε ένα μάθημα που μπορούμε να μάθουμε όταν κατασκευάζουμε κάτι με τα ίδια μας τα χέρια. Με λίγα λόγια, υπάρχει πληθώρα υλικών αντικειμένων που θα μπορούσε κάποιος να χρησιμοποιήσει σε συνδυασμό με την ΕΤ, και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Ποιος ξέρει, η επίδρασή τους μπορεί να είναι εκπληκτική.”

Πηγή: Viewsonic

Πώς να ξεκινήσετε τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό σας

Επειδή η εφαρμογή της ΕΤ στην Εκπαίδευση αποκτά διαρκώς μεγαλύτερη σημασία, είναι σημαντικό να ξέρετε από πού θα ξεκινήσετε. Ευτυχώς, o Όμιλος Εκπαίδευσης Αρνός είναι κοντά σας για να σας βοηθήσει. Για να ξεκινήσετε επικοινωνήστε μαζί μας στο info@arnos.gr, στο 210 38 22 157 ή συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα επικοινωνίας και θα σας καλέσουμε εμείς.

 

What's your reaction?

Excited
1
Happy
1
In Love
1
Not Sure
0
Silly
0

You may also like

Leave a reply

More in:Edtech

E-learning

NEO LMS & Arnos Online Education

Ο Τομέας Διδασκόντων και η Διεύθυνση του Κέντρου Αρνός, παρουσιάζουν την ολοκληρωμένη εκπαιδευτική τους λύση, ...