Uncategorized

Πανελλήνιες 2021 – Οι απαντήσεις στα θέματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας #2

Δείτε τις απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στα οποία διαγωνίστηκαν την Δευτέρα (14/6) οι υποψήφιοι των πανελληνίων εξετάσεων.

Τα θέματα που “έπεσαν” στη Νεοελληνική Γλώσσα και τη Λογοτεχνία δόθηκαν στη δημοσιότητα από το Υπουργείο Παιδείας.

Δείτε τα θέματα που “έπεσαν” στη Νεοελληνική Γλώσσα και τη Λογοτεχνία.

Δείτε εδώ τις ενδεικτικές απαντήσεις από τον Αρνό!

Α1.

Στο συγκεκριμένο απόσπασμα τονίζεται το ζήτημα του επαγγελματικού προσανατολισμού. Με την παράθεση απόψεων μαθητών (πχ. του Σπύρου, ο οποίος αναφέρεται στην ανάγκη να επιλέγονται επαγγέλματα με σωστά κριτήρια, και όχι βάσει της δημοφιλίας τους) τονίζεται η αναγκαιότητα ένταξής του στο σχολικό πρόγραμμα, προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο κορεσμός σε ορισμένους κλάδους και να καταπολεμηθεί η ανεργία. Παράλληλα, σύμφωνα με την άποψη της Αλεξάνδρας οι νέοι, λόγω της κακής οικονομικής συγκυρίας καταπιέζουν τις επιθυμίες τους και καλούνται είτε να συμβιβαστούν με τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας είτε μεταναστεύσουν για ένα καλύτερο αύριο.

Β.1)

α.Σωστό, β.Σωστό, γ.Λάθος, δ.Σωστό, ε.Λάθος

Β2

α. Κυριολεκτικός τίτλος: Η ανησυχία των νέων για επαγγελματική τους αποκατάσταση.

     Μεταφορικός τίτλος: Η αβεβαιότητα για το αύριο «σκοτώνει» τα όνειρα…

Β2)

 β. Στο κείμενο 1 γίνεται χρήση στατιστικών στοιχείων που προέρχονται από την έρευνα του Pew Research Center αναφορικά με την κανονικότητα του 2025. Με τον τρόπο αυτό  η συντάκτρια κάνει επίκληση στη λογική του δέκτη. Τα στατιστικά στοιχεία αποτελούν ένα ισχυρό μέσο στήριξης των επιχειρημάτων ενώ παράλληλα η χρήση τους προσδίδει αξιοπιστία και εγκυρότητα στο κείμενο. Αποδεικνύουν επίσης, ότι τα λόγια του συγγραφέα  δεν βασίζονται σε προσωπικές εκτιμήσεις ή παρατηρήσεις, αλλά σε εξακριβωμένα στοιχεία μελετών και ερευνών τα οποία ο αναγνώστης δεν μπορεί να αμφισβητήσει.

Η εκτεταμένη χρήση μαρτυριών στο κείμενο 2 έχει σκοπό να τεκμηριώσει τις ανησυχίες των νέων για το μέλλον τους. Παραθέτοντας λοιπόν τα λόγια  των μαθητών αυτούσια («Όταν με ρωτούν…κοινωνίας ισότητας», « Από την άλλη πλευρά…δίδαξαν»), πετυχαίνει να καταδείξει τη σοβαρότητα του προβλήματος, και να παρακινήσει τον αναγνώστη να συμμεριστεί την αγωνία που βιώνει η νέα γενιά.  Επιπλέον με αυτό τον τρόπο, προσδίδεται πειστικότητα στο λόγο, και ζωντάνια στο ύφος κάνοντας το μήνυμα πιο εύληπτο για το δέκτη.

B3)

Η συντάκτρια του κειμένου 1 στην προσπάθειά της να ευαισθητοποιήσει τον δέκτη χρησιμοποιεί τις παρακάτω γλωσσικές επιλογές:

  • Μεταφορική χρήση της γλώσσας: («το αύριο […] γίνεται πεδίο εκκόλαψης προσδοκιών», «Σωρεύουμε δυνάμεις ενάντια στα μελλοντικά ερείπια», «Επιμένουμε στην ανάσα της προσμονής, νιώθουμε ήδη τον αέρα της απαντοχής να καίει τα χείλη μας»). Κάνοντας μεταφορική χρήση της γλώσσας ο συγγραφέας προκαλεί συνειρμούς και δημιουργεί εικόνες στη φαντασία του αναγνώστη. Ο λόγος αποκτά έμφαση και ζωντάνια, αφού καταδεικνύεται πιο έντονα η διάσταση του ζητήματος και παράλληλα προκαλεί πιο έντονα συναισθήματα στον δέκτη, αφού τον διεγείρει συναισθηματικά. Έτσι γίνεται πιο εύληπτος ο λόγος .
  • Ρητορική ερώτηση: («Άλλωστε…κάνουμε;») Η χρήση της από τον συγγραφέα προσδίδει στον λόγο ζωντάνια, παραστατικότητα, αμεσότητα και εντείνει τον προβληματισμό του αναγνώστη για το θέμα. Επιπλέον, προκαλεί την συναισθηματική εμπλοκή του δέκτη αφού είναι σα να ανοίγει διάλογο μαζί του, αναγκάζοντάς τον με έμμεσο τρόπο να συμφωνήσει με τα λεγόμενά του.
  • Χρήση α ́ πληθυντικού προσώπου: («φανταστούμε», «σωρεύουμε», «κάνουμε») Η χρήση του α’ πληθυντικού προσώπου προβάλλει την καθολικότητα του ζητήματος. Χρησιμοποιείται για να δείξει ότι οι αναγνώστες είναι ήδη ενήμεροι για το πρόβλημα, ή για να προβάλλει μα κοινή προσπάθεια, ή όταν ο συγγραφέας μιλά ως εκπρόσωπος ενός συνόλου με το οποίο συνδέεται στενά. Προσδίδει οικειότητα, αμεσότητα στο λόγο και τον κάνει πιο υποκειμενικό.

Γ1)

Στο ποίημα του Ν. Γκάτσου περιγράφεται η ονειρική ζωή των παιδιών σε ένα αστέρι τον Σείριο («Στον Σείριο υπάρχουνε παιδιά ποτέ δε βάλαν έγνοια στην καρδιά»). Ο παντογνώστης αφηγητής χρησιμοποιώντας αποφαντικές προτάσεις («και πάνω από τη γαλάζια τους ποδιά φοράν τις Κυριακές τα γιορτινά τους») τονίζει ότι τα παιδιά στον Σείριο ζουν ξέγνοιαστα, ωστόσο αφυπνίζονται όταν μαθαίνουν από τον δάσκαλό τους ότι στον πλανήτη Γη («ένα άστρο σα φτερό θαλασσινό»- παρομοίωση) κυριαρχούν οι πόλεμοι, ο θάνατος και η δυστυχία («του σύμπαντος αρρώστια και πληγή» – μεταφορά). Έτσι βλέπουμε τα συναισθήματά τους να μεταβάλλονται από την ξεγνοιασιά στη θλίψη («Στον Σείριο δακρύσαν τα παιδιά […] μιαν έγνοια στη μικρούλα τους καρδιά» –αντίθεση). Μέσω της αφήγησης σε γ΄ ρηματικό πρόσωπο αποδίδεται παραστατικά η αντίθεση ανάμεσα στον πραγματικό (Γη) και τον ιδεατό (Σείριο) κόσμο. Ωστόσο, η χρήση του μεταφορικού και εικονοπλαστικού λόγου («κι ακούραστοι του ονείρου κυνηγοί κεντάνε με συνθήματα τους τοίχους»- μεταφορά) δηλώνει τον διακαή πόθο των νέων ανθρώπων για ένα καλύτερο κόσμο και τον αγώνα που δίνουν για να το πετύχουν.

Τα παιδιά στο Σείριο ζουν σε έναν ιδεατό κόσμο χωρίς προβλήματα απολαμβάνοντας την παιδική τους ηλικία. Προφανώς θα ήταν ιδανικό για εμένα να ζω τη ζωή που περιγράφεται στο ποίημα μακριά από την ιδιοτέλεια, τον ατομικισμό, τον πόλεμο.  Ωστόσο, γνωρίζω  πως η πραγματική ζωή είναι πολύ διαφορετική και ίσως οι δυσκολίες είναι το στοιχείο που δίνει τελικά νόημα στην ανθρώπινη ύπαρξη, και η κινητήριος δύναμη για τη συνεχή εξέλιξη και του κόσμου.

Δ)

Κειμενικό είδος: Άρθρο σε ιστοσελίδα (απαιτείται Τίτλος)

Ρηματικό πρόσωπο: α’ ενικό – πληθυντικό , γ΄ενικό- πληθυντικό

Τίτλος: «ΟΙ ΝΕΟΙ ΟΡΑΜΑΤΙΖΟΝΤΑΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ…»

Πρόλογος:

Λαμβάνοντας υπόψη την ισχύουσα κοινωνικοπολιτική και οικονομική πραγματικότητα, αλλά και το πρόσφατο ισχυρό χτύπημα της πανδημίας το μέλλον για πολλούς φαντάζει δυσοίωνο. Οι ρατσιστικές αντιλήψεις ενισχύονται όλο και περισσότερο, οι πολίτες αισθάνονται διαρκώς ανασφαλείς και εγκλωβισμένοι σε ένα ανελεύθερο περιβάλλον, μέσα στο οποίο δεν μπορούν να δημιουργήσουν και να εξελιχθούν, ενώ συχνά απειλείται ακόμη και η παγκόσμια ειρήνη. Η νέα γενιά λοιπόν οφείλει αφενός να συνειδητοποιήσει την κρισιμότητα των προβλημάτων, και αφετέρου να αναλάβει τα ηνία της δημιουργίας ευοίωνων προοπτικών για ένα καλύτερο αύριο.

Κύριο μέρος:

Α’  ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ:

Μεταβατική φράση: Ποια είναι όμως τα απαραίτητα εφόδια με τα οποία οι σύγχρονοι νέοι καλούνται να αντιμετωπίσουν τις ανησυχίες για το μέλλον;

  • Πνευματικός τομέας (κριτική σκέψη και όξυνση του πνεύματος, δημιουργία υπεύθυνης και ελεύθερης προσωπικότητας, σφαιρική γνώση, διαπολιτισμική παιδεία, ιστορική γνώση).
  • Κοινωνικός- Πολιτικός τομέας(ομαλή κοινωνικοποίηση, να γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, δημοκρατική συνείδηση,).
  • Ηθικός – Συναισθηματικός τομέας (ανθρωπιστικές ηθικές αρχές και αξίες, μίμηση θετικών πρότυπων, κοινωνική συνείδηση, οικολογική συνείδηση, σεβασμός, ενσυναίσθηση, θάρρος, εντιμότητα, ανθρωπισμός, ψυχική δύναμη, προσαρμοστικότητα, εσωτερική ελευθερία, απουσία παθών, εμμονών, εξαρτήσεων).
  • Επαγγελματικός τομέας (σωστός επαγγελματικός προσανατολισμός, ώστε να γίνει σωστή επιλογή επαγγέλματος, άρτια επιστημονική κατάρτιση, εξειδίκευση, ψηφιακές δεξιότητες, γλωσσομάθεια).
  • Πολιτιστικός- Εθνικός τομέας (γνώση της ιστορίας και της παράδοσης, συνεισφορά στην καλλιέργεια και διατήρηση της πολιτιστικής και εθνικής ταυτότητας).
  • Διεθνιστικός τομέας: (απαλλαγή από στερεοτυπικές αντιλήψεις και προκαταλήψεις, πολιτικοποίηση, υπεράσπιση ανθρώπινων δικαιωμάτων – οικουμενικό πνεύμα, φιλειρηνικές αντιλήψεις).

Β ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ:

Μεταβατική φράση: Σε έναν κόσμο που διαρκώς αλλάζει και με το μέλλον να φαντάζει ζοφερό, οφείλει ο καθένας από μας  να αναλάβει δράση μέσω συγκεκριμένων ενεργειών.

  • Εθελοντισμός:(συνεργασία με Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, δράσεις φιλανθρωπίας, συνεισφοράς, βοήθεια στον φίλο και στον γείτονα, στα ΑΜΕΑ, στους ηλικιωμένους, στους πρόσφυγες διαδηλώσεις/εκστρατείες ενάντια στη βία και την εγκληματικότητα, συμμετοχή σε περιβαλλοντικές δράσεις, π.χ. εκστρατείες δενδροφύτευσης, αναδάσωσης, συμμετοχή σε περιβαλλοντικά προγράμματα του Υπουργείου που συντελούν στην ευαισθητοποίηση για τα οικολογικά προβλήματα).
  • Τέχνη και Πολιτισμός: (Επιμορφωτικές επισκέψεις σε πολιτιστικούς χώρους, π.χ. θέατρα, μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων από τα σχολεία και τους δήμους με συμμετοχή των μαθητών.
  • Ενίσχυση του θεσμού των μαθητικών συμβουλίων και της Βουλής των Εφήβων: (οι μαθητές διαμορφώνουν πολιτική/ δημοκρατική συνείδηση, ωριμάζουν, γίνονται περισσότερο υπεύθυνοι, συναποφασίζουν για κοινά προβλήματα, βγαίνουν από τα στενά όρια της ατομικότητας, αναπτύσσουν συλλογικό πνεύμα).
  • Δια βίου παιδεία και εκπαίδευση: (επιδίωξη ποιοτικών σπουδών, συνεχής εξέλιξη και επιμόρφωση).
  • Πολιτική ενεργοποίηση:(ευαισθητοποίηση για τα κοινά και παγκόσμια θέματα, ώριμη ψήφος, άσκηση κριτικής στην εξουσία και στα ΜΜΕ, διαμαρτυρίες, διαδηλώσεις ενάντια σε κάθε μορφή αυταρχισμού, προσπάθεια κατοχύρωσης της δημοκρατίας και της αξιοκρατίας, τήρηση των νόμων, μηδαμινή ανοχή σε φαινόμενα διαφθοράς).
  • Ποιότητα ζωής: (απόρριψη του καταναλωτικού προτύπου ζωής, γνήσια ψυχαγωγία, ενασχόληση με τον αθλητισμό και την τέχνη, σύναψη ειλικρινών και ουσιαστικών διαπροσωπικών σχέσεων, έμφαση στη φιλία και την οικογένεια).

Επίλογος:

Συνοψίζοντας θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε πως παρόλο που το μέλλον διαγράφεται απρόβλεπτο στη σημερινή εποχή, ωστόσο, η ελπίδα για έναν καλύτερο κόσμο ανήκει σε όλους και, κυρίως, σε εμάς τους νέους που είμαστε από τη φύση μας προορισμένοι να αναλαμβάνουμε προκλήσεις. Με την πολύτιμη αρωγή της πολιτείας που θα μας προσφέρει τα απαραίτητα εφόδια μέσα από την παιδεία, θα μπορέσουμε να οραματιστούμε ένα καλύτερο αύριο, στο οποίο θα δημιουργήσουμε με ασφάλεια και ελευθερία.

Επιμέλεια: Μήσιου Ιωάννα

What's your reaction?

Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0

You may also like

Leave a reply