ΕξετάσειςΛύκειο - Πανελλήνιες

Πανελλήνιες 2021 – Οι απαντήσεις στα θέματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

Δείτε τις απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στα οποία διαγωνίστηκαν την Δευτέρα (14/6) οι υποψήφιοι των πανελληνίων εξετάσεων.

Τα θέματα που “έπεσαν” στη Νεοελληνική Γλώσσα και τη Λογοτεχνία δόθηκαν στη δημοσιότητα από το Υπουργείο Παιδείας.

Δείτε τα θέματα που “έπεσαν” στη Νεοελληνική Γλώσσα και τη Λογοτεχνία.

Δείτε εδώ τις ενδεικτικές απαντήσεις από τον Αρνό!

Α. Στην παράγραφο προβάλλονται οι προβληματισμοί των νέων για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Σχετικά με τον επαγγελματικό προσανατολισμό, διατυπώνεται η ανάγκη ένταξης του στο σχολικό πρόγραμμα, αφού η απουσία του οδηγεί στην επιλογή προβεβλημένων επαγγελμάτων και συνακόλουθα στην όξυνση της ανεργίας. Μάλιστα, ο κορεσμός ορισμένων κλάδων όσο και η αδυναμία επαγγελματικής αποκατάστασης εμποδίζουν την υλοποίηση των στόχων τους. Σε μία περιορισμένη, συνεπώς, αγορά εργασίας καταλήγουν να ακολουθούν είτε λύσεις ανάγκης είτε να μεταναστεύουν.

(λέξεις 72 )

Β1. α. Σωστό ( «Πριν από την κατάρρευση της ιδέας της προόδου… επιτευγμάτων και θαυμάτων». )

β. Σωστό ( «Όμως, η τελευταία κρίση κατάφερε ένα απροσδόκητο πλήγμα στο παρόν και στη λατρεία του…» )

γ. Λάθος ( « Σε έρευνα… Το 47% δήλωσε… ότι η ζωή θα ήταν χειρότερη… Δίνοντας στο μέλλον… προέβλεψαν ότι θα έχουν αυξηθεί … η ανεξέλεγκτη παραπληροφόρηση…» )

δ. Σωστό ( « Πάντως, όπως αφηγείται η Ιστορία… ανά τους αιώνες.» )

ε. Λάθος ( « Όμως το παρόν δεν μας αποτρέπει πια να φανταστούμε το μέλλον…»)

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Στην εκφώνηση της άσκησης δεν απαιτείται η παράθεση χωρίων από τους μαθητές. Τα χωρία που παραθέτουμε αποδεικνύουν και αιτιολογούν την επιλογή της κάθε απάντησης.

Β2α.

Κυριολεκτικός τίτλος: Οι ανησυχία των νέων για την επαγγελματική αποκατάσταση

Μεταφορικός τίτλος: Επαγγελματική αποκατάσταση: επιλέγοντας στην «ομίχλη»

 Β2.

Στα Κείμενα 1 και 2 παρατηρείται ευρεία χρήση στατιστικών στοιχείων και μαρτυρίων. Πιο συγκεκριμένα, στη δεύτερη και τρίτη παράγραφο του Κειμένου 1 παρουσιάζονται στατιστικά στοιχεία που προκύπτουν από την έρευνα του Pew Research Center.

Σύμφωνα με αυτά, το 47% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι η ζωή θα είναι χειρότερη στο μέλλον και περισσότερο τεχνολογική. Αντίθετα το 39% θεωρεί ότι το 2025 η ζωή θα είναι καλύτερη για τους περισσότερους ανθρώπους, πιο εύκολη και με υψηλότερη ποιότητα ζωής. Παρουσιάζονται με αυτόν τον τρόπο εξίσου και οι δύο οπτικές και έτσι ενισχύεται η αντικειμενικότητα του πληροφοριακού κειμένου. Με τη χρήση λοιπόν των συγκεκριμένων στατιστικών στοιχείων, που αποτελούν τεκμήρια, ενισχύεται η αποδεικτική αξία του επιχειρήματος που προβάλλει ο συγγραφέας στην πρώτη παράγραφο του κειμένου, ότι δηλαδή η τελευταία κρίση λειτούργησε επιζήμια για το παρόν θυμίζοντας ότι κάθε μας πράξη διαμορφώνει το μέλλον και η εξάλειψη του παρόντος οδηγεί και στην εξάλειψη του παρελθόντος.

Στο κείμενο 2 παρατηρείται ευρεία χρήση μαρτυριών, οι οποίες προέρχονται από την εμπειρία των νέων και χρησιμοποιούνται ως απάντηση στο ερώτημα που τίθεται στη θεματική περίοδο για το τι περιμένουν οι νέοι σχετικά με τις σπουδές τους και το επάγγελμά τους. Πιο συγκεκριμένα παρατίθενται τέσσερις μαρτυρίες τελειόφοιτων παιδιών (στην 1η και 2η § του κειμένου). Με αυτόν τον τρόπο προσδίδεται στο κείμενο υποκειμενικότητα, ζωντάνια και προβάλλεται με παραστατικό τρόπο η οπτική γωνία από την οποία αντιμετωπίζουν το μέλλον τους οι τελειόφοιτοι, ενώ παράλληλα η βιωματική τους προσέγγιση ενισχύει την πειστικότητα των λεγομένων τους.

Β3.

Πρόθεση της συντάκτριας στην τελευταία παράγραφο του κειμένου 1 είναι να ευαισθητοποιήσει τους αναγνώστες ως προς την αισιόδοξη ενατένιση του μέλλοντος. Αυτό το επιτυγχάνει μέσα από συγκεκριμένες γλωσσικές επιλογές. Αρχικά, χρησιμοποιεί α πληθυντικό ρηματικό πρόσωπο («να φανταστούμε», «σωρεύουμε», «Επιμένουμε», «μπορούμε να κάνουμε») με το οποίο περνά άμεσα το μήνυμα, εντάσσοντας τον εαυτό της σε ένα ευρύτερο σύνολο ατόμων, που έχουν χρέος να ελπίζουν  σε ένα καλύτερο αύριο. Επιπλέον, με τη μεταφορική χρήση της γλώσσας, όπως διαφαίνεται στα χωρία «αδιαπέραστο πέπλο», «πεδίο εκκόλαψης προσδοκιών», «μελλοντικά ερείπια», «ανάσα της προσμονής», «αέρα απαντοχής», «να καίει τα χείλη μας» ο λόγος απευθύνεται στο συναίσθημα του δέκτη, ενισχύοντας την αισιοδοξία του για να αγωνιστεί για το μέλλον του. Τέλος, με τη χρήση του ρητορικού ερωτήματος «Άλλωστε, τι άλλο μπορούμε να κάνουμε;» εντείνει τον προβληματισμό, κινητοποιεί τη σκέψη και δίνει την εντύπωση ενός πνεύματος συνομιλίας με τον αναγνώστη, προσδίδοντας αμεσότητα και θεατρικότητα στον λόγο του.

 ΘΕΜΑ Γ

Ο δάσκαλος απαντά στα παιδιά για τη ζωή στη Γη ότι είναι (1) «του σύμπαντος αρρώστια και πληγή» (μεταφορά), εννοώντας ότι οι άνθρωποι στη ζωή τους βιώνουν αρνητικές καταστάσεις και δυσκολίες. Επίσης, χαρακτηρίζει τους ανθρώπους «ακούραστους του ονείρου κυνηγούς» , εννοώντας ότι για να πετύχουν τα όνειρά τους χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια και συνεχής αγώνας, που υποδηλώνεται από (2) το επίθετο «ακούραστοι», το οποίο χαρακτηρίζει την αέναη προσπάθεια για επιβίωση αλλά και πρόοδο στη ζωή. Τα παιδιά όμως που ζούσαν στο «Σείριο», αστερισμός ο οποίος στο ποίημα συμβολίζει μια ζωή ουτοπική, όπου (3) «ποτέ δε βάλαν έγνοια στην καρδιά/ δεν είδανε πολέμους και θανάτους» (αφήγηση σε γ’ πρόσωπο), απογοητεύονται και θλίβονται από αυτή τη σκληρή πραγματικότητα , καθώς αντιλαμβάνονται ότι υπάρχουν άνθρωποι που βιώνουν δυσκολίες και σκληρές καταστάσεις όπως αδικίες, πολέμους, θάνατο αλλά και άγχος, έγνοιες, απογοητεύσεις.

Οπωσδήποτε, με τη ζωή στο Σείριο, όπως αυτή διαγράφεται στο ποίημα, θα ήμαστε όχι απλά ικανοποιημένοι, αλλά ευτυχισμένοι, γιατί δεν θα γνωρίζαμε καταστάσεις που κατ’ εξοχήν προκαλούν πόνο και δυστυχία στον άνθρωπο. Ωστόσο, μια ζωή τόσο ιδανική και μάλλον εφησυχασμένη, χωρίς κατανόηση και ενσυναίσθηση για τα προβλήματα του συνανθρώπου, θα ήταν μια ζωή λιγότερο ουσιαστική και ολοκληρωμένη.

(193 λέξεις)

Άλλοι δείκτες που μπορούν να αξιοποιηθούν για το πρώτο ερώτημα:

  1. «Πάνω από τη γαλάζια τους ποδιά, φοράν τις Κυριακές τα γιορτινά τους»: εικόνα ή/και αφήγηση, που δείχνει ότι για τα παιδιά στο Σείριο κάθε Κυριακή είναι γιορτή
  2. «γαλάζια ποδιά»: το επίθετο «γαλάζια» υποδηλώνει την αθωότητα και την ξεγνοιασιά των παιδιών στο Σείριο
  3. «κεντάνε με συνθήματα τους τοίχους»: εικόνα που φανερώνει τους αγώνες και τις απογοητεύσεις των ανθρώπων, αφού συνήθως τα συνθήματα στους τοίχους γράφονται σαν μια επαναστατική κίνηση απέναντι στην αδικία και στην ανισότητα.

Δ. ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΑΡΘΡΟ

Τίτλος (πρωτότυπος, συνοπτικός).

  1. Αφόρμηση από τις ανησυχίες που αναφέρονται στην παράγραφο 2 του Κειμένου 1.
  2. Χρήση α΄ πληθυντικού και γ΄ ενικού και πληθυντικού προσώπου.
  3. Ύφος αυθόρμητο, οικείο.
  4. Επικρατεί η αναφορική λειτουργία του λόγου, όπως και στο αποδεικτικό δοκίμιο, γιατί αποβλέπει στην πειθώ. Γίνεται όμως και προσεγμένη χρήση προφορικών εκφράσεων.

Α΄ Ζητούμενο

  1. Αυξημένη κριτική και αντιληπτική ικανότητα του νέου, παράλληλα με την ανάπτυξη ενσυναίσθησης για την κατανόηση των κοινωνικών και πολιτικών προβλημάτων της εποχής.
  2. Άρτια επαγγελματική κατάρτιση ούτως ώστε ο μελλοντικός εργαζόμενος να αντιμετωπίσει τις οικονομικές και όχι μόνο προκλήσεις που θα συναντήσει και, παράλληλα, να καταστεί εφικτή η προσφορά και στο κοινωνικό σύνολο μέσω της επαγγελματικής του δραστηριότητας.
  3. Δυνατότητα συνεχούς ενημέρωσης πάνω στις πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις. Απαιτείται το «φιλτράρισμα» διαφορετικών πηγών ενημέρωσης.
  4. Διαμόρφωση πολιτικής συνείδησης και ανησυχιών.
  5. Ανάπτυξη ατομικής και κοινωνικής ευθύνης. Ο νέος πολίτης είναι απαραίτητο να αισθάνεται οργανικό κομμάτι της κοινωνίας και να κατανοήσει πως το ατομικό συμφέρον περνάει πάντα μέσα από το κοινωνικό.

Β΄ Ζητούμενο

  1. Ανάπτυξη εθελοντικής προσφοράς για την όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση περιβαλλοντικών και όχι μόνο προβλημάτων της εποχής μας.
  2. Συμμετοχή στο άμεσο μέλλον σε προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών, ούτως ώστε, μέσω της ανάπτυξης ενός διεθνιστικού πνεύματος, να καταπολεμηθεί ο ρατσισμός και η μισαλλοδοξία.
  3. Συμμετοχή σε φιλειρηνικά κινήματα, καθώς, μέσω της ειρηνικής διαμαρτυρίας, ασκείται πίεση στις πολιτικές ηγεσίες και προωθείται το αίτημα της παγκόσμιας ειρήνης και συνεργασίας των λαών.
  4. Ουσιαστική πολιτικοποίηση και ανάπτυξη πληθώρας πολιτικών δράσεων για την ουσιαστική θωράκιση του δημοκρατικού πολιτεύματος και την άμβλυνση των κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων που μαστίζουν τη χώρα μας και τον πλανήτη.

Κατερίνα Παπούλη,

Φιλόλογος

What's your reaction?

Excited
0
Happy
1
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0

You may also like

Leave a reply